The Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, Official Journal of the Federación Iberoamericana de Asociaciones de Psicología (FIAP) and of the Sociedad Universitaria de Investigación en Psicología y Salud (SUIPS) publishes bilbliometric and empirical articles and meta-analytic reviews focused on topics dealing with psychology and health sciences. Papers in Spanish, Portuguese and English may be submitted. The journal is driven to researchers, academics and professionals, especially from the Latin-American community, in Psychology and health sciences (e.g., medicine, nursing, physiotherapy) with the aim of serving as a bridge between those areas and to transfer evidence based knowledge to academics and professionals at real time.
Francisca Fariña
Telmo Baptista
Vol. 8. Issue. 2. July. 2017. Pp. 76-84
10.23923/j.rips.2017.08.007
Sheila Pintado
Universidad de las Américas Puebla, San Andrés Cholula, México.
Received: 24 - August - 2016 Accepted: 8 - March - 2017 Avaliable online: 25 - April - 2017Resumen
Self-concept is a multi-dimensional factor that includes variables as body image, self-esteem and self-efficacy. Patients suffering from breast cancer present alterations in their self-concept and it affects the emotional well-being. The aim of this study is to analyze the relationship between variables of self-concept and emotional well-being. Methods: The sample consisted in 131 women diagnosed with breast cancer. The questionnaires used were HADS, RSES, BIS and a monoitem based in Bandura´s theory. Once the data was collected, they were coded in a database and subsequently analyzed using SPSS and for the structural model was used EQS 6.1 program. Results: Emotional well-being is influenced by alterations on self-concept. Patients who had more alterations in body image and less self-esteem and self-efficacy, had higher levels of anxiety and depression. Moreover, self-esteem and self-efficacy were mediating the relationship between body image and emotional well-being. Conclusions: This study provides evidence for mediating variables of self-concept that affect the emotional well-being of breast cancer patients and they can explain the symptoms of depression and anxiety.
Abstract
El auto-concepto es un factor multi-dimensional que incluye la imagen corporal, la autoestima y la auto-eficacia. Los pacientes que padecen cáncer de mama presentan alteraciones en su auto-concepto y éste afecta al bienestar emocional. El propósito de este estudio es analizar la relación entre las variables del auto-concepto y el bienestar emocional. Método: la muestra de estudio consistió en 131 mujeres diagnosticadas con cáncer de mama. Los cuestionarios utilizados fueron HADS, RSES, BIS y un mono-ítem basado en la teoría de Bandura. Una vez los datos fueron recogidos, fueron codificados y analizados mediante el SPSS y para el modelo estructural se utilizó el programa EQS 6.1. Resultados: el bienestar emocional está influido por las alteraciones en el auto-concepto. Los pacientes que tenían mayores alteraciones en su imagen corporal y menor auto-estima y auto-eficacia, tenían mayores niveles de síntomas de ansiedad y depresión. Además la auto-estima y la auto-valía estaban mediando la relación entre la imagen corporal y el bienestar emocional. Conclusiones: este estudio muestra evidencia de las variables mediadoras del auto-concepto que afectan el bienestar emocional de las pacientes con cáncer de mama y que pueden explicar los síntomas de la depresión y ansiedad.
Palabras clave
Cáncer de mama; Imagen corporal; Bienestar emocional; Path analysis; Auto-concepto.Keywords
Breast cancer; Body image; Well-being; Path analysis; Self-concept.Copyright © 2017 Sociedad Universitaria de Investigación en Psicología y Salud. Publicado por Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).