The Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, Official Journal of the Federación Iberoamericana de Asociaciones de Psicología (FIAP) and of the Sociedad Universitaria de Investigación en Psicología y Salud (SUIPS) publishes bilbliometric and empirical articles and meta-analytic reviews focused on topics dealing with psychology and health sciences. Papers in Spanish, Portuguese and English may be submitted. The journal is driven to researchers, academics and professionals, especially from the Latin-American community, in Psychology and health sciences (e.g., medicine, nursing, physiotherapy) with the aim of serving as a bridge between those areas and to transfer evidence based knowledge to academics and professionals at real time.
Francisca Fariña
Telmo Baptista
Vol. 8. Issue. 2. July. 2017. Pp. 96-107
10.23923/j.rips.2017.08.009
María de la Villa Moral, Andrea García, Glenda Cuetos y Carlos Sirvent
Universidad de Oviedo (España). Fundación Instituto Spiral (España).
Recibido: 7 - Febrero - 2017 Aceptado: 11 - Abril - 2017 Avance online: 12 - Mayo - 2017Resumen
The aim of this paper is to prove the existing links between Dating Violence, Emotional Dependence and Self-Esteem in adolescents and young adults and the existing differences depending on gender and educative level. 224 adolescents and young adults aged between 15 and 26 years old were analyzed (M = 18.2; SD = 1.887) were selected using a two-sample sampling of convenience with intra-random random subsampling. Three questionnaires were applied to the students: Rosenberg Self-Esteem Scale, Interpersonal Relationships and Sentimental Dependences Inventory (IRIDS-100) and Dating Violence Questionnaire (CUVINO). Results point out that victimized young people show off more emotional dependence and lower self-esteem rates than non-victimized ones. Depending on gender, we found that victimized female have lower self-esteem while their male counterparts tend to use more accommodation and manipulation strategies. It also exists a higher rate of violence and emotional dependence in High School students than in University ones. The implications of the results for further research and for prevention and intervention programs are presented and limitations and strengths of the research are also pointed off.
Abstract
El objetivo de este estudio es comprobar las relaciones existentes entre Violencia en el Noviazgo, Dependencia Emocional y Autoestima en adolescentes y adultos jóvenes, así como las diferencias existentes en función del género y el nivel educativo. Mediante un muestreo bietápico de conveniencia con submuestreo aleatorio intragrupo se han seleccionado 224 adolescentes y adultos jóvenes con edades comprendidas entre los 15 y los 26 años (M = 18.2; DT = 1.887) a los que se les aplicaron tres cuestionarios: Escala de Autoestima de Rosenberg, Inventario de Relaciones Interpersonales y Dependencias Sentimentales (IRIDS-100) y Cuestionario de Violencia entre Novios (CUVINO). De acuerdo con los resultados obtenidos, se ha hallado que los jóvenes victimizados presentan mayor dependencia emocional y menor autoestima que los no victimizados. En función del género, se encontró que las adolescentes víctimas de violencia tenían menor autoestima y los varones ejercían con más frecuencia procesos de acomodación y de manipulación. Se comprueba también una tasa superior de violencia y dependencia emocional en los estudiantes de Educación Secundaria frente a los universitarios. Se presentan las implicaciones de los resultados obtenidos tanto para investigaciones posteriores como para los programas de prevención e intervención y se señalan las fortalezas y limitaciones de este trabajo.
Palabras clave
Violencia en el noviazgo, Dependencia emocional, Autoestima, Relaciones interpersonales, Adultos jóvenes, Género.Keywords
Dating violence, Emotional dependence, Self-esteem, Interpersonal relations, Young adults Gender.Copyright © 2017 Sociedad Universitaria de Investigación en Psicología y Salud. Publicado por Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).