INFORMATION

The Revista Iberoamericana de Psicología y Salud, Official Journal of the Federación Iberoamericana de Asociaciones de Psicología (FIAP) and of the Sociedad Universitaria de Investigación en Psicología y Salud (SUIPS) publishes bilbliometric and empirical articles and meta-analytic reviews focused on topics dealing with psychology and health sciences. Papers in Spanish, Portuguese and English may be submitted. The journal is driven to researchers, academics and professionals, especially from the Latin-American community, in Psychology and health sciences (e.g., medicine, nursing, physiotherapy) with the aim of serving as a bridge between those areas and to transfer evidence based knowledge to academics and professionals at real time.

The Revista Iberoamericana de Psicología y Salud
  • Editor: Ramón González Cabanach
  • Associate Editors:
  • Francisca Fariña
    Telmo Baptista

  • Editor: Ramón G. Cabanach
  • Frecuency: Biannual
CONTACT US
  • Address: c/ Conde de Peñalver 45, 5º
    28006 Madrid
  • Phone: 91 444 90 20
  • Fax: 91 309 56 15
  • Email:rips@cop.es

Abstract Abstract


Vol. 16. Issue. 2. July. 2025. Pp. 72-85


DOI10.70478/rips.2025.16.08

Validación de una Adaptación Online del Test Cyberbullying en Niños y Adolescentes

Validation of an Online Adaptation of the Cyberbullying Test in Children and Adolescents

Mónica Rodríguez-Enríquez1, David Álvarez-García2, Martina Ares-Ferreirós1 y Maite Garaigordobil3

1 Department of Developmental Psychology and Communication, University of Vigo (Spain)., Spain
2 Department of Psychology, University of Oviedo (Spain)., Spain
3 Department of Personality, Assessment, and Psychological Treatments, University of the Basque Country (Spain)., Spain

Resumen

Antecedentes/Objetivo: En la actualidad existe una creciente preocupación social por las nuevas formas de socialización de niños y adolescentes. Esto incluye los riesgos asociados, como el ciberacoso. Para comprender este fenómeno, analizar su prevalencia y evaluar la eficacia de las intervenciones, es preciso contar con instrumentos de evaluación válidos y fiables. La posibilidad de utilizarlos con amplios grupos de personas hace interesante su aplicación digital, para facilitar su administración y análisis. El objetivo de este trabajo es validar una adaptación online de la sección ciberacoso del Test Cyberbullying en niños y adolescentes. Método: Se administraron las secciones bullying y cyberbullying del test a 664 niños y adolescentes de Galicia (España), de 9 a 17 años. Resultados: Los análisis descriptivos muestran la existencia de cyberbullying a estas edades, si bien con una tendencia a valores bajos. Los análisis factoriales exploratorios y confirmatorios realizados sugieren que las puntuaciones en los distintos indicadores observables (ítems) se pueden agrupar en tres factores mutuamente relacionados, correspondientes a los roles de víctima, agresor y observador. El modelo mostró un buen ajuste a los datos (GFI = .974; AGFI = .971; NFI = .966; RFI = .964; SRMR = .068). Los análisis de invarianza factorial sugieren que esta estructura es equivalente tanto para Educación Primaria como para Secundaria. Las puntuaciones de cada factor presentan una fiabilidad alta o muy alta, en términos de consistencia interna. Las correlaciones halladas entre las puntuaciones en cada factor de ambas secciones del test, aportan evidencia a favor de la validez de criterio de la prueba. Discusión: La versión online del Test Cyberbullying ofrece garantías psicométricas sólidas para su aplicación en investigación y práctica profesional.

Abstract

Background/Aim: Currently, there is growing social concern about new forms of socialization among children and adolescents. This includes the emerging risk of cyberbullying. In order to understand this phenomenon, analyze its prevalence, and evaluate the effectiveness of interventions, it is essential to have available valid and reliable assessment instruments. The possibility of using these tools with large groups makes their digital application particularly attractive, as it facilitates both administration and analysis. The aim of this study is to validate an online adaptation of the cyberbullying section of the Cyberbullying Test for children and adolescents. Method: A total of 664 children and adolescents (9-17 years) in Galicia (Spain) completed the online bullying and cyberbullying sections of the Cyberbullying Test. Results: Descriptive analyses indicate the presence of cyberbullying at these ages, although with a tendency toward low levels. Exploratory and confirmatory factor analyses suggest the scores on the various observable indicators (items) can be grouped into three mutually related factors, corresponding to the roles of victim, perpetrator, and bystander. The model showed a good fit to the data (GFI = .974; AGFI = .971; NFI = .966; RFI = .964; SRMR = .068). Factor invariance analyses suggest that this structure is equivalent for both Primary and Secondary Education students. Each factor’s scores showed high or very high reliability in terms of internal consistency. The correlations found between the scores in each cyberbullying factor and those in the bullying section of the test provide evidence supporting the criterion validity of the instrument. Discussion: The validated online version of the Cyberbullying Test provides robust psychometric support for its use in research and practice.

Palabras clave

Pruebas Asistidas por Ordenador; Encuestas y Cuestionarios; Violencia Escolar; Redes Sociales; Psicometría

Keywords

Computer-Assisted Testing; Surveys and Questionnaires; School Violence; Social Media; Psychometrics

Copyright © 2017 Sociedad Universitaria de Investigación en Psicología y Salud. Publicado por Consejo General de Colegios Oficiales de Psicólogos, España. Este es un artículo Open Access bajo la CC BY-NC-ND licencia (http://creativecommons.org/licencias/by-nc-nd/4.0/).

AbstractPDF

Once the magazine has been published, the full text of all the articles is available in
www.rips.cop.es
Impact Factor JCR SSCI Clarivate 2024 = 2.8 (Q1)/ CiteScore SCOPUS 2024 = 3.3 (Q2)